צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

ד"ר סיון אקשטיין

רופאה מומחית בנוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד. כיום מנהלת  את מערך התפתחות הילד של קופת חולים כללית במחוז ירושלים.

הכנה לכיתה א' לילדים עם בעיות קשב וריכוז

מה החשיבות של הכנת ילדים לכיתה א?

כיתה א היא שלב חשוב בחייהם של ילדים. בכיתה א הילדים לומדים מיומנויות בסיסיות של קריאה, כתיבה וחשבון, רוכשים מיומנויות למידה ומפתחים תהליכי חשיבה וכישורים חברתיים ורגשיים. ילדים עם קשיי קשב וריכוז ניצבים לעיתים קרובות בפני קשיים לימודים, חברתיים ורגשיים בכניסה לכיתה א' אשר ניתן לצמצמם עם הכנה מתאימה. 

הכנה לכיתה א לילדים עם בעיות קשב וריכוז

מה המשמעות של מעבר לכיתה א' בילדים עם הפרעת קשב וריכוז?

המעבר מהגן לכיתה א' הוא תהליך משמעותי עבור ילדים והוריהם ובו משולבים באופן טבעי התרגשות וחשש. הסתגלות לסביבה חדשה, למערכת שעות ותפקידים ולהתמודדויות לימודיות וחברתיות מציבה אתגר לא פשוט לכל ילד והורה. הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים מאופיינת בטווחי קשב קצרים, קושי להתרכז ולעיתים גם תנועתיות מוגברת ואימפולסיביות. ההפרעה עלולה לגרום לפגיעה בלמידה, בתפקוד היומיומי, החברתי והרגשי וכן מלווה לעיתים קרובות בקשיים נוספים בתחומים אחרים. בילדים עם קשיי קשב וריכוז יתכנו עקב הקושי לשמור על טווחי קשב וריכוז לאורך המטלות הלימודיות, דרישות המסגרת לשמור על הכללים וקושי בוויסות רגשי והתנהגותי. חשוב לאתר מוקדם את הילדים עם הפרעת הקשב והריכוז כדי לאפשר להם ולהוריהם הכנה מתאימה לכיתה א'. 

מהם האתגרים הצפויים לילדים הנכנסים לכיתה א עם בעיות קשב וריכוז?

  • קושי בריכוז: ילדים עם בעיות קשב וריכוז עלולים להתקשות בהקשבה למורה בשיעור, במעקב אחר הוראות מורכבות, ובהתמדה במשימות. לעיתים הילדים חולמנים ומוסחים, לא מסיימים משימות עד סופן ואינם מבינים את החומר הנלמד כך שנוצרים פערים לימודיים.
  • קושי בארגון: ילדים עם בעיות קשב וריכוז מתקשים לעיתים קרובות בארגון משימות, בעמידה בזמנים ובשימוש והחזרת ציוד.
  • קושי בשליטה עצמית: ילדים עם בעיות קשב לעיתים מתקשים בשליטה על ההתנהגות בכיתה ובשמירה על שקט בזמן הלמידה. לעיתים יש קושי להקשיב להנחיות המורה כגון להפסיק פעילות ולעבור לאחרת.
  • קושי בשליטה על תנועה: ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות זזים לעיתים קרובות, ולפעמים קמים ממקומם בכיתה ומפריעים ליתר הילדים בכיתה. לעיתים הילד אינו תנועתי אך מפטפט הרבה ומפריע למהלך השיעור. 
  • קושי בתקשורת חברתית: ילדים עם בעיות קשב מתקשים לעיתים מבחינה חברתית, אם בשל התנהגות אימפולסיבית ותנועתית, קשיים התנהגותיים ורגשיים או חוסר הבנה של חוקי התקשורת החברתית בכיתה.

מה כוללת הכנה לכיתה א בילדים עם בעיות קשב וריכוז?

כדאי להשקיע מחשבה ותכנון בהכנה לכיתה א בילדים עם בעיות קשב וריכוז, כדי לשפר את יכולת ההתמודדות עם האתגרים והתסכול העלולים להופיע בהסתגלות למסגרת ולדרישות. 

  • לשוחח עם הילד – לשמוע על ההתרגשות והחשש, לשתף אותו איך היה לך כהורה להתחיל כיתה א. לתווך לילד את המשמעות של שיעורים, הפסקות, שיעורי בית, מה התפקיד של המורה, ללכת ביחד לבית הספר כדי לחוות ביחד את הדרך ולראות איך נראית הכיתה.
  • סדר יום קבוע – ילדים עם הפרעת קשב וריכוז יכולים להפיק תועלת מסדר יומי קבוע, דווקא כאשר הם עצמם מתקשים בהתארגנות, בשמירה על רצף ובמעברים בין פעילויות. יצירת שגרה יומית מובנית וקבועה הכוללת זמני קימה, ארוחות, שיעורי בית, משחק ופנאי, אמבטיה וזמני שינה. שמירה על השיגרה מאפשרת לילד לדעת מה צפוי ותורמת להפחתת חוסר וודאות וחרדה.
  • תקשורת עם צוות המסגרת – אם כבר בגן עלה חשש שהילד סובל מבעיות קשב וריכוז המשפיעים על תפקודו, מומלץ ליצור קשר עם המחנכת עוד לפני תחילת הלימודים ולשתפה בחוזקות ובקשיים של הילד. חשוב גם לשמור על קשר פתוח רציף עם המורה לאורך שנת הלימודים, כך שבמידה ועולה קושי תהיה אפשרות לחשיבה משותפת על פתרונות והתאמות לפני שהקשיים יחמירו. 
  • ארגון סביבת הלמידה בבית – לילדים עם בעיות קשב וריכוז חשוב ליצור בבית סביבת למידה מאורגנת ושקטה בה יוכלו לעשות שיעורי בית ומטלות. כדאי למצוא מקום קבוע ושקט, ללא הסחות דעת. חשוב שסביבת הלמידה תכלול כיסא ושולחן מתאימים, שכן הכנת שיעורים בשכיבה על שטיח בסלון ומול מסכים אינה מקדמת מיומנויות ארגון ורצף ותורמת לעיתים קרובות למוסחות ולקשיי ריכוז. 
  • פרוק שיעורי הבית למשימות – לילדים עם בעיות קשב וריכוז יש לעיתים קרובות רתיעה ממשימות המצריכות ריכוז ממושך, קושי בהתמודדות עם משימות ארוכות ומורכבות וקשיי התארגנות. אפשר לעזור להם בהתמודדות עם שיעורי הבית על ידי פרוק השיעורים למשימות קטנות יותר וקביעת זמני הפסקות קצרים בין המשימות. אפשר גם להיעזר בטיימר כדי להמחיש לילד את חלוקת הזמנים. 
  • עידוד פעילות גופנית – פעילות גופנית יומית יכולה לסייע לילדים עם בעיות קשב וריכוז כדי לשחרר אנרגיה עודפת וכדאי לעודד אותם לפעילויות ספורט שונות כגון כדורגל, רכיבה על אופניים, ריקוד או טיפוס על מתקני חצר בגני שעשועים. ואפשר גם לצאת להליכה משותפת כדי להחזיר את האח מהחוג. 
  • חיזוק ותשבוחת – לא לשכוח לשבח את המאמצים שהילד עושה ואת היכולות שהוא מפגין, ולא לשבח רק את ההישגים שלו. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לעיתים קרובות מתמודדים עם קשיים רבים בכניסה לכיתה א, וזקוקים לכך שההורה יראה את היכולות ונקודות החוזק שלהם ולא רק את הקשיים והחולשות. 

מתי כדאי לפנות לנוירולוג ילדים בתהליך ההכנה לכיתה א?

כאשר כבר בגיל הגן עולים קשיים בקשב ובריכוז המפריעים לילד להשתתף לרכוש את הידע הדרוש לו לקראת כיתה א, מומלץ לפנות לנוירולוג ילדים. אם הגננת מדווחת על כך שהילד אינו מקשיב במפגש, קם ממקומו, חולמני ומוסח ואינו יודע לענות לשאלות שהיא שואלת, מתקשה במודעות פונולוגית, חריזה, דימויים והפכים, ואינו יודע לכתוב את שמו – כדאי לפנות לברור קשיי קשב ולמידה. 

מה כולל אבחון נוירולוג ילדים לילדים העולים לכיתה א? 

אבחון נוירולוג ילדים, לילדים העולים לכיתה א עם בעיות קשב וריכוז כולל מספר שלבים:

בשלב הראשון נוירולוג הילדים: מקבל מידע בשיחה עם ההורים ומשאלונים שהגננת מלאה לגבי תפקודו ההתפתחותי, בריאותי, רגשי ולימודי של הילד וכן עובר על הברור הרפואי וההתפתחותי אשר נעשה בעבר ועל סיכומים מטיפולים התפתחותיים ומהמסגרת החינוכית. בהמשך הבדיקה, נוירולוג הילדים מתרשם באמצעות שיחה ומשחק מתפקודו של הילד ומיכולותיו ההתפתחותיות. לאחר מכן נוירולוג ילדים בודק את הילד בדיקה נוירולוגית. לבסוף, נוירולוג הילדים מסכם עם ההורים את תוצאות האבחון ומגבש תוכנית לקראת כיתה א, בהתאם לצרכי הילד. 

אבחון קשיי קשב בילדים העולים לכיתה א במרפאת מיתרים

במרפאת מיתרים נערכים אבחונים לילדים עם קשיי קשב וריכוז העולים לכיתה א על ידי ד"ר סיון אקשטיין, מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד. ד"ר סיון אקשטיין, הינה רופאה נוירולוגית התפתחותית מומחית בעלת ידע וניסיון בתחומי התפתחות הילד השונים, הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם. ד"ר סיון אקשטיין מנהלת את מערך התפתחות הילד של קופת חולים כללית בירושלים ובעלת המרפאה הפרטית מיתרים בירושלים ולה ניסיון רב וגישה ייחודית לילדים ולהורים. 

דילוג לתוכן